موضوع: "امر به معروف و نهی از منکر"
🔻 دو نکته در باب احتمال تأثیر امر به معروف و نهی از منکر
🎙 آقا مجتبی تهرانی(ره): مراد از اثر، اعم از اثر حالی و استقبالی است؛ یعنی حتی اگر بدانم این نهی از منکر، الان هیچ اثری ندارد، ولی در آینده اثر میگذارد، باز هم واجب خواهد بود.
💢 نکته دوم: همین که نهی از منکر در سطح جامعه و روی دیگران اثر میگذارد، کفایت میکند؛ یعنی حتی اگر میدانی که امر و نهیِ تو روی فاعل منکر هیچ اثری ندارد و او باز هم مرتکب آن معصیت میشود، اما در اثر این نهی از منکر، دیگران از ارتکاب گناه باز داشته میشوند، باز هم واجب است که نهی از منکر کنی؛ چون شرط تاثیر، اعم از اثر بر شخص گناهکار و دیگران است.
✍این پست رو بفرستید برا اونا که میگن مذهبی هستیم و مومن حالا ،چهار نفر گناه کردن تو اجتماع به ما چه اگه دخترم یا خانمم موی سرش بیرون بود چه اشکال داره
پیامبر صلى الله عليه و آله میفرمایند: كانَ إبراهيمُ أبي غَيورا و أنا أغيَرُ مِنهُ و أرغَمَ اللّه ُ أنفَ مَن لا يَغارُ مِن المؤمنينَ (بحار الأنوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۸)
پدرم ابراهيم باغيرت بود و من با غيرتتر از اويم و خداوند بينى مؤمنى را كه غيرت ندارد، به خاك میمالد!
پ.ن:غیرت تو زمینه های مختلف معانی مختلف داره یکی از این معنی که اعلا درجه معنی غیرت است ،غیرت دینی هست .
یعنی انسان رو دینش غیرت داشته باشه نگه بقیه گناه میکنن به من چه ،به تو ربط داره تو یکی بیاد جلو چشمت به ناموست تجاوز کنه میگی به من چه ؟دین هر کس ناموسش حساب میشه ،بی تفاوت نباشیم آقا جان….
حارث ابن مغیره نقل میکند که:
با امام صادق علیه السلام ملاقات کردم حضرت به من فرمودند:
قطعا گناهانِ نادانانِ شما بر دوش دانایانتان بار مى شود… چرا وقتى مى شنوید مردى از شما کار ناپسندى مى کند ـ کارى که موجب عیب و اذیّت ما نزد مردم مى شود ـ نزد او نمى روید و ملامت و موعظه اش نمى کنید و بى پروا و صریح با او حرف نمى زنید؟
عرض کردم: اگر حرف ما را نپذیرفت و اطاعتمان نکرد، چه کنیم؟
فرمودند: در این صورت از او دورى کنید و از همنشینى با وى اجتناب ورزید.
بحار الأنوار: ۲/۲۲/۶۳
🔴چه کسی گفته پیامبر با حجاب مردم برخورد حکومتی نداشته است⁉️
🔘همه ما میدانیم مساله حجاب هم نیازمند کار ایجابی و هم برای کنترل اشاعه فحشا نیازمند کارقانونی است و در کنار همه اینها، آنچه که نیاز عموم جامعه است ارتقای جایگاه و کرامت زنان
جامعه است که یک پیشگیری از چالشهای حوزه زنان و شکوفایی جامعه اسلامی است. اما اگر بخواهیم یکی را حذف کنیم هر دو نیز ناکارامد خواهد بود.
در مساله زن و خانواده و اختصاصا حجاب هم پیامبر اکرم هم از اقتدار حکومتی، هم آیات ایجابی مثل به عفت شناخته شدن، هم کار فرهنگی مثل الگوی زندگی حضرت زهرا بهره برده است و در کرامت زن هم پیامبر اسوه احقاق حقوق زن و دختران در جهان هستند و هیچ کدام از این شیوهها آن دیگری را نفی نکرده است و برای اثبات ادعای خود در این یادداشت به چند مورد اشاره میکنیم.
1⃣دستور حاکمیتی اجرای الگوی پوشش مناسب در انتصاب عمرو بن حزم در یمن
(میانجی، مکاتیب الرسول،ج ۲،ص ۵۲۸)
2⃣ارایه دستورات جهت پوشش عمومی زنان در جامعه و حتی مراقبت از زنان در عبور و مرور کوچه به نقل از جابر ابن عبدالله خود نیز گواه احکام حاکمیتی در الگوی پوشش است.(مستدرک الوسائل،ج ۱۴، ص ۲۸۰)
3⃣پیامبر به زنان دستور داده بودند در مساجد عطر استعمال نکنند و هنگام خروج از مسجد دیرتر خارج میشدند تا زنان محوطه را ترک کنند. (سننابیداوود، ج ۷، ص ۵۴۳)
◀️مساله مهم اینجاست عدهای به دروغ میگویند پیامبر هیچ برخوردی با زنان بدحجاب نداشتهاند درحالی که پیامبر اکرم حتی مراقب حضور زنان در خارج از خانه بودهاند که کسی مزاحم نوامیس مردم نشود.
منبع: کافه تاریخ، کیهان
آخرین نظرات